De fem olika zonerna!

Nh folk delar ofta in hästen i fem olika zoner, anledningen är väl många men för mig är det att man ska veta vilka zoner som gör vad. Och jag kan tex säga att jag kan backa Harpo när jag står mellan Zon 3 och Zon 4, alltså lite lättare uttryck. Har man övat kroppsspåk med sin häst så kommer dessa zoner inte komma som en nyhet för er.
 
 
 
Zon 1 =Z1 Är mulen och nosen den zonen som leder resterande kropp.

zon2 = Z2 Är halsen från bakom öronen hela vägen ner till mitten av bringan fram och ända bak mot manken.(Tillägger att detta är Harpos område där det kliar, och används därför som belöningsområde)

Mellan Z2 och Z3 finns det en tänkt linje, den så kallade driv-linjen. Allt framför linjen stoppar hästen, medan allt bakom denna linjen driver hästen. (Har själv alltid en extra hand, ett spö, en pinne eller vad som helst. Som jag använder mot bogen försiktigt ifall han går för långt fram. Och jag behöver bara lägga den bakom bogen ifall han går för sakta. Oftast utan att röra, utan mest för att visa)

Zon 3 = Z3 är hästens framben, en bit av bringan, ryggen och magen.

Zon 4 = Z4 är hästens motor, dvs bakbenen och rumpan. Hela kraftpaketet så att säga.(Om du longerar och vill få hästen mycket fram så är det bakdelen du fokuserar på, alltså bakom bakdelen kan man säga)

Zon 5 = Z5 är svansen och allt bakom svansen. Så ett driving game bakifrån sker i Z5 och tex vanlig tömkörning är att man inverkar från Z5.

Sist har vi då den delikata zonen och den sitter mitt emellan Z1 och Z2, där är ögonen och öronen och detta område är känsligt just av den anledningen. Den delikata Zonen har jag sett förkortad DZ när man skrivit det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0