Såhärja!

Woho, två dagars uppdatering. Haha är ju skandal.
Onsdags iaf!
Började med lite grunder, alltså stanna - skritta - trava. Och han verkar väldigt lugn, nästan lite seg och lite med attityden "skiter väl jag i". Så knäppte grimskaftet för att få en tydligare kontakt, och började med lite volter främst i vänstervarv för att han tycker det varvet är lite lättare. Och jag ville ju inte att han skulle få mer "jag skiter i detta" attityd. Gjorde där i mellan lite försök till spansk trav, som inte funkade alls utan han blev mer irriterad på att han inte förstod. Gjorde lite spansk skritt och några stegringen, för att mest få upp intresset och koncentrationen.

Väl på volten började han öka farten, mer och mer. Och slutade lyssna på både halvhalter och halter, och tillslut drog han bara. Vilket han har en tendens till att göra när nånting inte passar honom. Så fångade in honom och startade samma sak igen, men satte lite mer press på honom eftersom han vet att han inte bara kan dra när han vill och hur som helst. Vilket resulterade i han han drog igen. Och bara drog runt och runt i paddocken, mycket energi i kroppen tror jag eftersom han inte blev riden så mycket förra veckan. Ungefär efter en kvart genom lite taktiskt tänkande så lyckades jag fånga in honom. Och försökte endast lugna honom och skritta av honom eftersom han var jätte mycket uppe i varv, och gjorde några halter från skritt för att få honom att lyssna igen. Och när jag går in med honom nu dom sista gångerna så brukar jag alltid runda den nya transporten, för att försöka vänja honom vid den eftersom jag snart ska börja transportträna honom. Det gick absolut inte för sig, och han drog åter igen iväg, inte så långt denna gången som tur var. Men lyckades iaf få honom att stå still jämte transporten i ungf 10 sekunder, sen nöjde jag mig med det. 
Det jag har kärt mig är att jag framöver, speciellt nu under pälsfällar perioden. Ska träna med träns, eftersom det absolut INTE är bra att han lyckas dra, för då lär han sig det. Och jag har inget att sätta emot mot honom när han är i grimma.
Får tänka på att för att det ska kunna gå bra, så måste det gå dåligt ibland!

Alla djur, utom människan, vet mycket väl att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0