Kroppsspråk och andra signaler

När jag visar Harpo vad jag vill så börjar jag med kroppsspråket. Som t.ex. när han försöker ge sig ut ur boxen när dörren är öppen, då går jag mot honom och försöker trycka någon slags osynlig energi mot hans bog. Väldigt svårt att förklara, men kolla på hästar i hagen så förstår ni.
Lyssnar han inte eskalerar jag det, ofta använder jag rösten och säger "Baaacka!" ofta kanske tre gånger innan det når fysisk beröring - tryck mot bogen. Brukar dock räcka med steg ett så att säga - osynlig energi.
(Om det finns önskemål kan jag skriva hur och på vilket sätt man placerar den osynliga energin för att få hästen att förstå vad man vill)

Grejen är den att alla hästar är extremt uppmärksamma på kroppsspråket, dom väljer att ignorera det av den enkla anledningen att hästar oftast inte respekterar oss på det sättet som dom gör med varandra. Dom ser oss inte på samma sätt, och lyssnar därför inte på samma sätt som dom gör med sina hagkompisar.
Vad gör då hästar?
Tänkte skriva ranglistan i våran hage för att förklara det lättare:
1. Killen
2. Harpo
3. Icia
Killen vill att Harpo ska flytta på sig, och Harpo gör inte det. Vad gör Killen för att få Harpo att flytta på sig?
Jo, han höjer det. Han brukar oftast bita lite lätt i någon del av kroppen för att Harpo ska reagera.
Oftast går det ju inte så långt att han behöver det eftersom Harpo vet så väl att han ska lyda honom. Så det brukar räcka med att Killen går mot Harpo med bakåtstrukna öron för att Harpo fattar att, aha nu ska jag flytta på mig!
Andra signaler hästar använder är även ljudsignaler, dock inte i den omsättningen som vi använder den på hästar
Hästar förstår inte vad du säger till den, den lyssnar på tonläget du har i rösten när du säger det för att lista ut vad det är du vill.
Säg detta högt för dig själv eller inombords i ett läge när det rör hästar:
"Braa, duktig!" - Lite högre tonläge
"Luuugn pojken, luugn" - Ett jämnare mörkare tonläge
"Nej! Fy, backa." - Lite defensivt koch snabbare
Så när du pratar med din häst, räcker det egentligen med att du använder dessa olika röstlägen. För hästen har lärt sig vad som är bra eller dåligt i tonläget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0