Hur man definierar ett problem?

Hur gör man det? Vilka hästar anses som problem hästar, för dom flesta hästar har ett eller annat problem som behöver redas ut. Bara att vi bortser ifrån det. Jag har gjort det, för jag förstod det inte utan jag trodde det var olater.
Och detta problemet är just det man ser Harpo göra i filmen som jag gjorde när vi flyttade.
I en pressad eller annan situation, drar han eller flyr från problemet.
Min ponny är stark, han har allstå i princip alltid lyckats med detta och detta har forsatt utan att någon sett det som ett verkligt problem. Utan mer som en liten "gullig" egenhet.
Då får vi tänka efter, hur fick han detta från början. Förmodligen blev han skrämd och flydde, vad flydde han ifrån?
00.20 drar han

När man bearbetar detta, och som Naturligvisabella hjälpte mig med idag. Utsatte vi honom för press men tillät honom inte att springa iväg. Utan när han sedan stod inramad på sin lilla "safety place" så släppte vi pressen, och det sjuka som hände var det att... Han såg ut att tänka på nånting, låter helskumt. Men han såg verkligen ut att bearbeta nånting. Han var väldigt avlappnade stog still med huvudet långt ner, frustade och tuggade lite grann.
Efter några gångers dragande och plöjande gjorde han det en sista gång, han drog och sen stannade han. Han hindrade sig själv, som om han kom på "Ajuste fan, jag gör ju inte det, jag behöver det inte".

Jag har aldrig ansett att Harpo har några sådana problem eller trauman som man kallar det. Men sanningen är nog att dom flesta hästar har det, bara att vi inte lägger märke till det eller bortser från dom eftersom vi inte vet hur vi ska gå till väga och tänker att hästen klarar sig likabra utan. Jag känner och vet om många människor som har problem med sina hästar, men som inte ens överväger kommunikationsträning eller någon form av markträning. Utan endast rider och tror att allting ska ordna sig, men sanningen är den att markträning kan hjälpa så grymt mycket både psykiskt och fysisk i ridningen.
Ex fysiskt, är förvisso trickträning. Men har hjälpt till stelheten i ryggen endel eftersom jag började med detta på honom ganska tidigt.



Genom att skapa en bra kontakt på marken, får du hästen att vilja göra det för dig istället för att tvinga fram det med spö och sporrar. Hästen känner första beröringen du gör med din sporre i sidan när du vill att den ska göra en skänkelvikning. Hästen tänker mer; whats in it for me?
Harpos whats in it for me är absolut godis, men det gör ju att han tycker det är kul och han får en belöning han tycker om. Man får dock inte låta hästen naffsa eller bitas efter godis.
Jag uppmanar alla hästägare att ta iaf en lektion med en BRA NH/frihetsdressyrtränare, vara öppensinnade för detta är ingenting ni är vana vid. Alltså, var inte trångsynta, för i början är det jobbigt. Men i slutet kommer ni märke en stor förändring, det har jag gjort de två gånger jag har tränat för Naturligtvisabella. Idag var en riktigt Aha-upplevelse, mycket starkare än förra gången.

Vi vill ju bara kunna be hästen om en sak, och att hästen ska göra det utan att klaga. Men vad har hästen för anledning till att gör det, om inte du gör nånting för den?
I början av denna video, hästarnas enda val är hoppa eller stryk. Tror du att dom tycker det är kul att hoppa på detta villkoret?
Frågan kanske inte är hur du ska kunna få över din häst över hindret, utan hur ska du kunna få din häst att vilja hoppa över hindret?

Kommentarer
Postat av: Emelie

haha, jo jag visste det ;) Nee, ush ja!! :(

2012-01-11 @ 17:19:24
URL: http://lineemelie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0