Underbar dag!

Skrittade och promenerade med honom först(barbacka), då han fick välja väg. Och vi slutade upp mitt ute i skogen vid en bäck där det satt en örn och spejjade på oss från ett utav björkträden(En farlig tiger enligt Harpo, knorr knorr). Till slut fick vi vända hemmåt, där jag sedan i paddocken hade förberett för lite NH. Tänkte pröva lite tips från den där 20 minuters filmen jag såg på youtube. Och gick verkligen hur bra som helst! Var som han helt plötsligt fick upp intresset när jag gjorde så lite som möjligt. Han blev liksom lite känsligare på något vis. Gjorde även varvbyten och spansk skritt. Idag utan någon godisbit, och gick lika bra det! Är första gången jag verkligen tränar varvbyte, har försökt innan men har inte gått. Idag gick det jättebra! Spanska skritten gjorde han frivilligt i en inkallning till mitten, snacka om en huxflux ambitiös häst. Istället för belöning i form av godis, gav jag belöning i form av vila. Kallade in honom till mitten av volten och sen fick han bara stå i nån minut och kolla på vad han ville och få mycket beröm och klapp. Vilket jag tror i slutändan kommer resultera i att han söker sig mer för kontakt, han är ju inte världens gosigaste och mest närgångna häst.

Gjorde också en hemmagjord ”Carrot stick” i form av ett gammal trasigt spö och två skosnören. Funkade galant, känns bättre att ha nånting annat än ett riktigt spö när man tränar mark. Eftersom han är så van vid att han får piskrapp när han gör fel, så drar han sig undan ifrån spöet. Och är ju inte det man vill, att han ska vara rädd för det och se det som en bestraffning. Känns som han förstod skillnaden idag, för viftade hejvilt med ”carrot sticken” utan att han reagerade. En väldigt positiv dag, behövdes med tanke på i måndags.

Enda andledningen förutom den jag skrev ovan att jag gjorde en homemade Carrot stick, är för att denna bloggen egentligen är avsedd för projektarbetet. Och carrot stick är en utan NH-filosofens största.. ehm, filosof Parelli som ha "skapat" kan man väl säga. Så jag måste ju testa lite olika, både från Parelli och Hempflings filosofier.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0