Löst!

Tränade löst i paddocken idag, skrittade även av honom brideless(utan träns och sadel). Han var inte så jätte ambitös idag, men jag var inte så fokuserad heller. Tänker mycket på regnskållerna, skolan och körkortet. Blir fullt in huvudet då, gör att det är ganska svårt att leva i nuet xD
Igår
Iaf, satte upp ett litet litet hinder som jag i slutet tränade på att han skulle hoppa löst över. Inga problem(Y) han sprang t.o.m framför mig och hoppade. Tränade frihetsdressyr också, han tycker det är mycket lättare att trava löst i högervarvet på volt än i höger. Trots att jag tränat mer i vänstervarvet. Eller i princip endast i vänstervarvet. Han har ju troligtvis mer muskler på högersidan. Övade mycket buga också, är i princip dock omöjligt att få honom att gå ner helt. Är som att han fryser och bara "nope, glöm det bruden ;o!".
Gjorde spansk skritt, eller han gjorde det. Var inte direkt så att jag bad honom. Men han är ganska överambitös när det gäller spansk skritt. Han tycker typ att han är världens duktigaste och smartaste ponny när han gör det xD Bad honom att gå medans jag gick baklänges, som en inkallning liksom. Då förstår inte han riktigt eftersom vi alltid tränar backa så fast med ett annat kroppsspråk. Så då tänker han "Äsch gör väl lite såhär så blir hon nog nöjd :D".
Och jag berömmer alltid spontanitet och ambitöshet om det är någonting positivt :)

OBS, tänk ALLTID på att hästen ska vara ordentligt uppvärmd när du tränar buga! Annars är det väldigt lätt att dom sträcker sig eller gör sig illa. Är även så att det är väldigt olika från häst till häst hur lång tid det tar innan hästen går ner helt, hästen måste verkligen lita på människann som håller i benet. Vilket är väldigt svårt för Harpo som är så van vid olika människor hela tiden. Men, om man stressar tar det längre tid.
Btw. INSPIRATION!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0