Sadlar och ryggproblem

Som man kunde läsa i förra inlägget, så rider jag barbacka. Varför? Jo, för Harpos sadel var gammal på 50 talet, den är så grymt hård, och väger skit mycket. Så jag känner att den gör mer onytta än nytta. Om man säger att han har gått lektioner nu, måndag, tisdag och onsdag. Så sköt han med ryggen förra veckan när jag tryckte på torsdag, och han gjorde inte det på lördagen. Så jag antar att hans sadel är ett problem, så jag skiter i den istället. Och jag har inget problem med att rida barbacka, han har väldigt små gångarter och min balans är helt okej.
Jag brukar ALLTID kolla hästen rygg och ben efter jag ridit, ALLTID. Det är grymt viktigt, och ryggen känner jag är det mest viktigaste som jag kan göra åt. För om hästen skjuter med rygen efter jag har ridit, så sitter antingewn sadlen fel eller så är jag för tung. Man ska absolut inte ignorera sådana tecken.
Eftersom Harpo är haflinger/fjording, så är hans kroppstyp väldigt kraftig, och för bara några år sedan så var han dendär hästen som var skönast i stallet att rida barbacka på "tunnan". Nu när han börjar komma upp i ålder så har han tunnat av väldigt mycket, såklart. Så nu är det inte fullt lika behagligt xD Men ska försöka låna en bomlös sadel, för både min del men mest för hans. Om jag får bättre balans, så är det bättre för honom när jag väl sitter på.
Hårig, smutsig och undebar ponnyrygg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0