Vecka 5 Dag 1 - Clinic med Naturligtvisabella

Sådär! Nu är jag hemkommen från clinicen. Och tänker skriva mina tankar och vara helt ärlig.
Det började med att Isabella visade på Miami, alltså en ridskolehäst. Berättade lite om hur man tänker och varför man gör saker osv. Hade en speciell grimma också, såhär såg den ut:
Har faktiskt aldrig sett eller hört om en sådan innan, så var lite kul. Kan tänka mig att den funkar lite som en kapson
Miami skötte sig sådär tråkigt bra, men för mig som ändå är lite mer insatt i hela NH biten. Så blev det lite mer intressant än för de andra hoppgubbarna så att säga ;)
Hon hade lite skillda tankar än mig själv, vilket jag märkte ganska fort. Hon var lite mer på Hempfling spåret än Parelli. Jag är ju dock inte något av det, men är mest påläst om Parelli och är väl mer påverkad av det. Så därför var det väldigt intressant att lyssna på hennes idéer och tankar, vilket faktiskt var väldigt likt ens egna.
Hon började med att ta ut Miami på en volt, kollade steget och hur hon reagerade. Försökte hitta lite fel osv. Sedan gjorde hon henne uppmärksam, mycket smackningar och rep.(Där är en skillnad, jag försöker mer med kroppspråket, och "mesar fram")
Sen började hon med sänkning av huvudet, sedan rygga. Har väl inga direkta reflektioner utan sänkninge är någonting jag aldrig riktigt börjat med. Har inte haft någon inspiration riktigt. Sen på volt igen - sänkning.
Efter det så skulle hon försöka lära Miami att inte tigga(Vilket jag arbetet lite med Harpo med). Och Puss, vilket jag började med förra veckan fast dock inte på samma sätt som hon gjorde.
Miami:
Sedan var det paus och efter var det dags att visa på sin egna häst, Compadre. Han var väldigt känslig och lite divig just när hon började. Men han var också väldigt ambitös. Hon hade bara haft honom i 8a månader, men hon hade redan lärt in sidepass, stegra men främst mycket kommunikation. Just löslongeringen och galopparbetet vid sidan av var vädligt imponerande, har ju själv försökt mig på det men utan några större framgångar. Helhetsintrycket var att dom hade väldigt bra sammarbete, även fast Compadre ibland var lite ofokuserad.
Sedan var det min tur! Var supernervös iom att det var många kvar på läktaren. Började lite som Miami, i en fyrkant - på volt. Var VÄLDIGT skeptisk i början, ja typ första 20 minuterna. Hon gick på väldigt hårt och pressade honom mycket. Vilket jag oftast inte gör, jag tar det väääldigt lugnt och vill göra allt med så lite hjälpmedel som möjligt. Men hon sa till väldigt mycket och markerade vad som var fel, ganska hårt.

Sen började hon sänkning med honom också, han var jättestel i början! Men ju mer hon backade, voltade, sänkte osv. Ju mjukare blev han, och ju mer lyssnade han. Han hade i princip ständigt ena örat innåt. Ju mer han skötte sig ju mindre press hade hon på honom. Vilket kändes bra, då jag är känslig xD
Jag bad även om hjälp när det gällde den spanska skritten, att hitta motivation så han höjer benen. Och då hjälpte hon mig att höja huvudet när han gick, och f*n vilken skillnad det blev! Blev riktigt höga benlyft, var så grymt stolt över min älskade ponny då!<3

Sen blev det mer volt, och han gick i princip med sänkt hals hela tiden. Såg jättebra ut! Försökte även oss på lite spansk trav, men han är nog inte riktigt mogen för det än, tyvärr! Men det kommer :)
Fick även hjälp med galoppen, hon löslongerade honom i ridhuset.. Och var verkligen en wow- upplevelse. Han var så GRYMT duktig. Följde med jättebra, och såg själv till så hon sprang vid bogen ungf hela tiden. Sökte liksom kontakt... Åh var fantastiskt han är! Eftersom han knappt har några muskler vid ryggen alls, så är galoppövning och spansk skritt väldigt bra!

Det slutade med en väldigt mjuk ponny iaf, så mycket kan jag säga. Och trots att jag enligt min mening tyckte att det var lite för hårt, så var det mycket givande. Fick mycket inspiration, och kanske kan hitta nått mellanting som blir bra. NU SKA JAG KOMMA IGÅNG MED TRÄNINGEN! :D

- Spansk skritt - höjd
- Spansk trav
- Sidepass - inte hålla emot för tryck när man tar i svansen
- Löslongering - Mycket galoppfattningar(inte långa galoppsträckor!)
- Sänkning av hals - Jobba mycket i volt
- Stimulera genom övergångar när han får slut på motivation
- Våga sätta mer  psykisk press utan att vara rädd för han ska bli uttråkad

Är mycket mer, men som kommer längre fram!
Tror absolut att jag skulle kunna träna för henne mer, eftersom jag är väldigt mesig och ber väldigt försiktigt om varje grej och Harpo redan är väldigt försiktig av sig. Och Isabella ställer mer press, så kan mna hitta ett bra mellanting! :) Mycket lärorikt!
Är dock väldigt ledsen över att min kamera helt bara sådär har slutat fungera, skulle filmat annars idag. Fick inte ens en bild! :( Är den lilla digitalkameran, vågar ju inte låta mamma hålla i systemkameran ens xD Objektivet gick ut på den när jag startade den, och fastnade där sen xD aja... massa strul :P

Kommentarer
Postat av: Erika

SV:

Ah man blir så handikappad, när man kan inte använda handen som man vill..

2011-06-03 @ 11:55:15
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0