Snok/remontgrimma/pullargrimma

Snoken är alltså remmen neranför bettet.
Antingen handlar det om okunskap eller så är det bara ett visst slags kontrollbehov människor har på sin häst. Ofta säger folk som använder snok eller liknande som hindrar hästen från att gapa, att det är för att hästen just gapar och försöker komma undan bettet.

Men ofta är det att hästen har ont, prova att rid utan - ju mer du drar, ju mer gapar hästen(Främst TVÅDELAT bett, eftersom det trycks mot gommen!!). Detta är alltså för att komma undan bettet, men inte för att komma undan arbetet. Utan (speciellt när det gäller tvådelat tränsbett) bettet åker upp mot gomtaket när man drar i det, och för att hästen ska undvika smärtan detta orsakar - så gapar den. Ganska logiskt, eller hur?
Remontgrimma
Men när man då drar igen munnen med olika slags remmar, så tror man problemet är löst, hästen gapar ju inte mer. Eller hur? Men smärtan är fortfarande kvar och lösningen är bara visuell.
Ofta är det så många löser sina problem, utan att verkligen ta reda på vad det är som verkligen orsakar dom. Och jag klandrar ingen, för oftast handlar det bara om okunskap. För vi rider ju och tar hand om hästar för att vi älskar dom, inte för vi vill göra dom illa.
Pullargrimma
Jag personligen tycker att pullargrimman är grymt snygg, tyvärr. Känns lite dumt att erkänna det när jag är emot dess funktion ;P

Kommentarer
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Svar. Ojdå, vilken tid börjar du då? :) Jobbar du på helgerna? Låter inte så jättekul, men det kommer säkert bli kul när du väl får pengarna ;D Då kommer du ju shoppa ihjäl dig på saker till Harpo ;D



Eller spara pengar ;)



Jaha, ja jag vet inte ^^ jag har inte hört något om någon grillkväll i alla fall :)

2011-06-28 @ 02:46:17
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Svar. Jaha, men usch ändå för att jobba på helger ;)



Hehe, jag känner dig Sandra ;D Men det är roligast att handla till hästen :D



Jaha, haha xd blev lite funderad eftersom vi inte hört något om någon grillkväll ;)

2011-06-28 @ 16:14:10
URL: http://lizzylover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0