Sadlar!

Kommer inte på nått intressantare att skriva om, men har en bomlös/läderbomms sadel. En s.k spansk sadel, den köpte jag förra året och den heter Chezz Iberico. Absolut min bästa sadel jag har haft, grymt skön och snygg till tusen. Beställdes från Tyskland förra året, tror jag betalade nånstans mellan 3-4000 för den. Inte farligt för en ny sadel med andra ord! Under sadeln är det flyttbara paneler med kardborrefästen, finns även knästöd som man kan sätta dit under kåpan med hjälp av kardborrefästen.
Använder den mest, givetvis med det mysiga fårskinnsskyddet.
 
Sen har jag en relativt ny sadel(köpte den för ett par månader sedan)l
, en Wintec Cair som jag köpte för fyndpriset 1500. Dom kostar runt 5-6000 nya och denna har bara varit använd i några år och sen legat och samlat damm. Grymt skick iaf, och det som är positivt med den förutom att den var billig är att den är så mångsidig. Den är luftstoppad ist för stoppad med ull eller latex, vilket betyder att den formar sig efter den häst den ligger på. Och den har utbytbara kopparjärn, och det är just därför jag inte använder den nu, för den är för vid. Ska köpa till ett smalare kopparjärn och sen kommer den förmodligen att ligga som ett smäck! Även denna sadel har borttagbara/flyttbara knästöd.
Har inte själv tagit någon bld på den, men är samma modell och är samma skick som den på bilden.
Den är i halvsyntet, vilket jag inte tycker är negativt då man slipper att smörja den lika mycket. Överlag är den iaf den skönaste allroundsadel jag suttit i, men wintecsadlarna är ju även sjukt sköna överlag!
Denna sadel kommer jag använda när jag klättrar eller hoppar eller bara känner för ett litet bryt ifrån den spanska sadeln(inte troligt). Men är alltid bra och ha en allroundsadel :)

Har haft två andra sadlar på honom innan, En Zaldi som jag sålde nu när jag köpte wintecen. Den var lite för smal i mellan bommen.
Och en Barefoot London, bomlös. Skön sadel men för stor i anläggningsytan och hade lite för mkt stöd för mig. VIll gärna ha barbackakänsla :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0