Dagen!

Uppdateringen blir lite lidande, men tanken är ju inte att jag ska uppdatera tre gånger om dagen direkt. Tror dom som läser också skulle tröttna ifall jag bara la upp meningslösa inlägg om att jag "först mockade, sen gjorde maten, sen borstade osv osv".
 
Idag va rdet iaf en lite speciell dag! Var ute hos en tjej som heter Cassandra som jag känner sen tidigare, hon kontaktade mig och sa att hennes häst var stressig och ville ha lite hjälp med NH och hur man börjar.
Hästen är ett fullblod, en fd. galoppör vid namn Valborg. Mysig individ som jag direkt när hon stod i gången började med att sänka huvudet på för att hon skulle lugna sig och slappna av.
Att sänka huvudet på hästen har ett särskilt värde. Sänkt huvud betyder för hästen att det är lugnt (som när han betar), h*n kan koppla av och känna sig trygg.
 
Sedan började vi med lite ledträning, basisk träning med andra ord. Cassandra visade hur hon brukade leda Valborg till och från hagen, och Valborg var väldigt mycket på och tryckte upp bogen mot Cassandra och skulle dominera över henne kan man säga. Hon gick även före ibland som dom flesta hästar gör som man inte har ledtränat med.
Jag tog över en stund och visade var jag ville ha henne och att hon hela tiden skulle lyssna, en häst som brister lite i respekten måste man kunna säga till. Man ska absolut inte vara orättvis mot hästen, men man ska säga till precis så mycket så dom lyssnar. Och dom gör inte det och man står och drar lite i grimskaftet och säger "hallå hästen, kan du flytta på dig snälla?". Det är dit man vill komma, och det är därifrån man ska börja och gradvis höja trycken och pressen till hästen gör det. Att ge hästen en chans att göra rätt innan man pressar den.
(Det var även en liten naffsig plutt som vi gjorde lite med, men det var inget jätteseriöst utan lite mer lära känna gå i princip, han var väldigt egen om man säger så. Men lyssnade väldigt bra i ledningen!)

 
Valborg var väldigt trevlig att jobba med när hon började lyssna, och man kan säga att efter ett tag av tjaffsighet så bestämde sig damen att lyssna. Mycket stanna-gå, gå-stanna. Backningen tyckte hon var lite svårare.
Cassandra tog över grimskaftet och det gick jättebra då också, och hon hade känslan ganska direkt på var hon ville ha Valborg och när hon skulle säga till.
 
Det är bara att fortsätta för Valborg och Cassandra att öva på ledövningarna för det är där basen sitter :)
 
Fick ett sms innan av Cassandra och är alltid kul och höra att det gått bra, hon skrev och tackade och att det blev mycket skillnad när man tog ut dom i hagen och jobbade på det viset. 
 
Bra dag med andra ord! :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0